Nombre de lectures: 0

El títol preliminar de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS), regula sota la rúbrica "Disposicions generals" els requisits essencials de l’atorgament de les subvencions per les administracions públiques, prèvia aprovació de les corresponents bases reguladores, que són les següents:

  • La competència de l’òrgan administratiu concedent.
  • L’existència de crèdit adequat i suficient per atendre les obligacions de contingut econòmic que es derivin de la concessió de la subvenció.
  • La fiscalització prèvia dels actes administratius de contingut econòmic, en els termes establertes en la Llei.
  • La tramitació del procediment de concessió d’acord amb les normes que resultin aplicables.
  • L’aprovació de la despesa per l’òrgan competent.

Quant al requisit de l’existència de crèdit adequat i suficient, es considera la possibilitat de concedir subvencions per a projectes o activitats que tinguin una durada superior a un any i, per tant, s’aplica la figura de les despeses pluriennals, les que estenen els seus efectes econòmics més enllà de l’exercici pressupostari en el qual s’aproven.

La concessió de subvencions amb caràcter general es fa mitjançant convocatòria pública per desenvolupar projectes o activitats d’interès públic en el termini d’un exercici, coincidint amb l’execució anual pressupostària. Però també es concedeixen subvencions per a projectes que tenen una durada superior a un any –caràcter pluriennal– mitjançant convocatòria o concessió directa, d’acord amb el procediment regulat en l’article 22.2.c de la LGS.

La concessió de subvencions de caràcter pluriennal és el procediment més adequat per fomentar projectes que tenen una durada superior a un any, ja que contràriament podrien ser poc eficients des d'un punt de vista econòmic. El caràcter pluriennal també seria aplicable a activitats o projectes que, per la seva naturalesa, es prolonguen en el temps. Per exemple, els projectes de cooperació internacional, de desenvolupament, de recerca i, en general, els que requereixen inversió. El caràcter pluriennal permet que la justificació de la subvenció es pugui fer parcialment i anar pagant al beneficiari segons es van executant les despeses corresponents.

Les despeses de caràcter pluriennal en l’àmbit local es regulen en l’article 174 del Reial decret 2/2003, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (TRLRHL). Aquesta norma permet autoritzar o efectuar aquests tipus de despeses sempre que el crèdit pressupostari resti subordinat al crèdit que per a cada exercici autoritzin els pressupostos respectius, i sempre que l’execució de la despesa pluriennal s’iniciï en el mateix exercici. A més, aquestes despeses hauran de ser les que estan incloses en els supòsits expressament regulats, que pel que fa a les subvencions és l'article 174: "Les transferències corrents que es derivin de convenis subscrits per les corporacions locals amb altres entitats públiques o privades sense ànim de lucre."

La concessió pluriennal de subvencions també es regula en l’article 57 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (RLGS), si bé aquesta norma únicament disposa aquesta concessió pluriennal per a les convocatòries, és a dir, quan la concessió de les subvencions és amb publicitat i concurrència. Dit precepte estableix que “Es pot autoritzar la convocatòria de subvencions la despesa de la qual sigui imputable a exercicis posteriors a aquell en què recaigui la resolució de la concessió”. En aquest sentit, la subvenció es convoca i es concedeix en el mateix any, si bé la imputació pressupostària es fa de forma parcial en l’exercici en què es resol i continua en exercicis posteriors.

Un exemple pràctic seria la convocatòria d’unes subvencions municipals en un determinat àmbit, com la cooperació internacional, on els projectes subvencionats tinguessin una durada de dos anys (exercicis 2021 i 2022). La convocatòria i la concessió de les subvencions s'hauria de fer l’any 2021, però l’execució del projecte i la seva justificació es farien durant dos anys, i s'aplicarien als pressupostos dels exercicis 2021 i també 2022. Seguint l’exemple, d’acord amb el que estableix l’article 174 del TRLRHL, l’import de l’exercici 2022 restaria sotmès a la condició suspensiva que es dotessin els corresponents crèdits pressupostaris.

En la convocatòria s'ha d’indicar la quantia màxima total que es concedirà, com també la distribució per anualitats segons s’hagi programat la despesa derivada de les subvencions concedides. S’hauran de complir els límits establerts per l’article 174 del TRHRHL, és a dir, no poden tenir un termini superior als quatre anys i s’hauran de respectar els percentatges legalment preestablerts, llevat que s’exceptuïn mitjançant acord plenari.

Si ens atenem a la regulació combinada de l’article 57 del RGLS i de l’article 174 del TRLRHL, les subvencions incloses en la lletra c de l’article 22.2 de la LGS, les que es concedeixen de forma directa per raons d’interès públic, social, econòmic o humanitari, només es poden aprovar de manera pluriennal quan es formalitzin mitjançant conveni.

Les subvencions nominatives del pressupost (art. 22.2.a de la LGS) no poden tenir caràcter pluriennal, ja que el principi d’especialitat dels crèdits regulat en l’article 172 del TRLRHL no ho considera, en establir que els crèdits per a despeses s'han de destinar exclusivament a la finalitat específica per a la qual han estat autoritzats en el pressupost general de l’entitat local o per les modificacions degudament aprovades. De tal manera, la interpretació conjunta dels articles 172 i 174 del TRLRHL no permet que es puguin adquirir compromisos de despesa futurs quan es tracti de subvencions amb assignació nominativa en el pressupost.

En conclusió, l’aprovació de subvencions pluriennals és establerta en el TRLRHL i en el RLGS, si bé la coordinació d’ambdues normes estableix un marc estricte en el qual només poden tenir aquesta naturalesa les subvencions que es convoquin i es concedeixen en el mateix exercici en què s’aprova la condició de pluriennal i, en un sentit estricte i complint l’article 174.2.e del TRLRHL, quan es formalitzin mitjançant conveni. Els procediments de concessió que accepten accepten el caràcter pluriennal són els que s’aprovin per convocatòria (art. 22.1 de la LGS) i les subvencions directes per raó d’interès públic (art. 22.2.c de la LGS). No estan recollides en aquesta regulació l’anticipació de la despesa, ni les subvencions consignades de forma nominativa al pressupost general de la corporació (art. 22.2.a de la LGS), pel principi d’especialitat dels crèdits pressupostaris.