Nombre de lectures: 0

En el procediment d’atorgament de subvencions de concurrència competitiva, se succeeixen una sèrie d’actes sotmesos a publicitat. Així, trobem, d'una banda, la publicació de la resolució d’esmena de sol·licituds (una eventualitat que a la pràctica és freqüent) i, de l’altra, la publicació de la resolució d’atorgament. Però les dades d’identificació de la persona física han de ser les mateixes en una publicació i en l'altra? Veurem que no, i això comporta un risc si la resolució d’esmenes es manté publicada més temps de l’estrictament necessari.

L’article 45 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, disposa el següent:

"[…] En todo caso, los actos administrativos serán objeto de publicación, surtiendo ésta los efectos de la notificación, en los siguientes casos:

b) Cuando se trate de actos integrantes de un procedimiento selectivo o de concurrencia competitiva de cualquier tipo. En este caso, la convocatoria del procedimiento deberá indicar el medio donde se efectuarán las sucesivas publicaciones, careciendo de validez las que se lleven a cabo en lugares distintos."

Per tant, d’acord amb aquest precepte, els actes que es van succeint en un procediment d’atorgament de subvencions de concurrència competitiva, com és el cas de la resolució d’esmenes de les sol·licituds i de la resolució d’atorgament, s’han de publicar, fet que provoca els efectes de la notificació.

D'altra banda, l’art 15.1 de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, estableix que cal publicar al portal de transparència "c) Les subvencions i els ajuts públics atorgats, amb la indicació de l’import, l’objecte i els beneficiaris. Aquesta informació ha d’incloure les subvencions i els ajuts, ha d’estar actualitzada i ha de fer referència als darrers cinc anys".

Cal publicar, doncs, la identitat de les persones beneficiàries de subvencions i ajuts públics, tot i que obliga a preservar-ne la identitat quan s’atorguen per motius de vulnerabilitat social. Aquesta prohibició va en la línia de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en concret l'article 20.8.b, que regula la publicitat a la Base de dades nacional de subvencions (BDNS), quan diu que no s’han de publicar les subvencions concedides a persones físiques, si això pot vulnerar el seu dret a l’honor, la seva intimitat personal o familiar i la pròpia imatge.

Per tant, l’acte d’atorgament està sotmès a un doble règim, atès que la publicació té com a finalitat la notificació a l’interessat beneficiari (art. 45 de la Llei 39/2015) i també donar compliment a la legislació de transparència pel que fa al coneixement general per part de la ciutadania (art. 15.1 de la Llei 19/2014).

La disposició addicional setena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals (LOPDGDD), estableix com s’ha de dur a terme la identificació dels interessats en les notificacions per mitjà d'anuncis i publicacions d'actes administratius. Sobre com portar a la pràctica el que diu la disposició addicional, l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades, l'Agència Espanyola de Protecció de Dades, l'Agència Basca de Protecció de Dades i el Consell de Transparència i Protecció de Dades d'Andalusia, van dictar l'“Orientació per a l'aplicació provisional de la disposició addicional setena de la LOPDGDD”.

En la fase de l’acte d’esmena (emmarcat dins la fase d’instrucció del procediment), la publicació té com a finalitat la notificació als interessats de quines sol·licituds són incompletes o errònies. Per tant, en aquest supòsit, la publicació és un mitjà de comunicació als afectats de l’acte administratiu i d’integració de la seva eficàcia. No hi ha una finalitat de coneixement general, de manera que n'hi ha prou de publicar el número del document nacional d’identitat o d'un document equivalent.

En la fase en què es dicta l’acte d’atorgament de la subvenció (emmarcat dins la fase de finalització del procediment), la publicació de la resolució en un procés de concurrència competitiva té una doble finalitat, tant de notificació als interessats com de coneixement general de la identitat dels beneficiaris; llavors cal publicar el nom i cognoms juntament amb les quatre xifres del document nacional d’identitat o d'un document equivalent, seguint els criteris de la recomanació provisional de les autoritats de protecció de dades que he esmentat.

Atès l’anterior, si en l’acte d’esmena publiquem el número complet del document nacional d’identitat o d'un document equivalent de la persona interessada i en l’acte d’atorgament publiquem nom i cognoms juntament amb les quatre xifres del document nacional d’identitat o d'un document equivalent, tindríem com a resultat la divulgació del nom i cognoms complets així com del número del document nacional d’identitat o del document equivalent complet.

Efectivament, un cop aplicats els criteris indicats per les autoritats competents, es produeix o es pot produir que en el si d’un mateix procediment de concessió de subvencions, si s’extreu informació i s’uneixen les dades de caràcter personal de les diferents resolucions que es publiquen (sigui a efectes de notificació a la persona interessada, sigui a efectes de transparència), no es donaria compliment al principi d’anonimització.

Per conjugar correctament ambdues publicacions, s’ha de ser curós en l’aplicació del principi de limitació del termini de conservació de les dades:

  • En el cas de la publicació del requeriment d’esmenes, la publicació substitueix la notificació, de manera que no hi ha una finalitat de coneixement general. Seria suficient, doncs, mantenir la publicació durant el termini atorgat per l’esmena (de 10 a 15 dies hàbils).
  • En el cas de la publicació de l’atorgament, ja hem indicat que la publicació té una doble finalitat -de notificació i de transparència perquè la ciutadania pugui conèixer la identitat de les persones perceptores dels ajuts públics. La necessitat de mantenir durant 5 anys la publicació (segons l’article 15.1.c de la LTC), no coincidiria en el temps, en haver-se ja despenjat la publicació del requeriment d’esmenes, i s'impediria la identificació amb nom, cognoms i DNI o document equivalent complet de la persona beneficiària de la subvenció.