Nombre de lectures: 0

El 19 d’octubre de 2022 va entrar en vigor una modificació de la Llei 38/2003, general de subvencions (LGS), introduïda per l’article 11 de la Llei 18/2022, de creació i creixement d’empreses, que afegeix l'apartat 3 bis dins l’article 13 de la LGS, el qual fa referència als requisits per obtenir la condició de beneficiari o d'entitat col·laboradora.

Aquesta modificació estableix un nou requisit en el cas de subvencions d'un import superior a 30.000 euros, quan els beneficiaris siguin persones físiques i jurídiques, diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials. En aquests casos els beneficiaris han d'acreditar que compleixen els terminis de pagament que s'estableixen en aquesta llei per obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora.

Per a les persones físiques i jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, es requereix una declaració responsable que acrediti el compliment dels terminis de pagament.

En el cas de les persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, ho han d’acreditar mitjançant una certificació emesa per un auditor inscrit al Registre Oficial d'Auditors de Comptes que contingui una transcripció desglossada de la informació en matèria de pagaments descrita en la memòria dels últims comptes anuals auditats, quan se'n desprengui que s'assoleix el nivell de compliment dels terminis de pagament establerts en la Llei 3/2004.

En el cas que no sigui possible emetre el certificat a què es refereix l’apartat anterior, cal presentar un informe de procediments acordats, elaborat per un auditor inscrit en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes. El procediment d’elaboració i el contingut que ha de tenir l'informe de procediments acordats es regula en l'article 22 bis del Reial decret 887/2006, introduït pel Reial decret llei 5/2023, pel qual s'adopten i es prorroguen determinades mesures de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra d'Ucraïna, de suport a la reconstrucció de l'illa de La Palma i a altres situacions de vulnerabilitat; de transposició de directives de la Unió Europea en matèria de modificacions estructurals de societats mercantils i conciliació de la vida familiar i la vida professional dels progenitors i cuidadors, i d'execució i compliment del dret de la Unió Europea (RDLlei 5/2023).

L'informe de procediments acordats s'ha de fer sobre la documentació proporcionada per la societat auditada; en concret, sobre el detall de factures pendents de pagament a proveïdors, excloent-ne les corresponents a proveïdors que formin part del mateix grup de societats en el sentit de l'article 42 del Codi de comerç, a una data de tall, que es considera data de referència i que, com a màxim, ha de ser anterior en un mes a l'emissió de l'informe. Aquest informe de procediments acordats té una validesa de sis mesos des de la data presa com a referència.

Per elaborar l'informe, l'auditor ha d'efectuar, almenys, els procediments següents:

  • A partir del detall de factures pendents de pagament a proveïdors, ha de contrastar l'import total de factures pendents de pagament amb els registres comptables de la societat, i obtenir, si s'escau, la conciliació oportuna.
  • Prendre una mostra per verificar la correcció de les factures seleccionades quant al proveïdor, la data de la factura, el lliurament de béns o la prestació de serveis, l'antiguitat i la classificació.
  • Analitzar una mostra de pagaments fets amb posterioritat a la data de referència, a fi de verificar que no hi ha factures addicionals a les recollides en el detall facilitat per l'entitat.
  • De manera alternativa, comprovar, a partir d'una mostra de factures incloses dins del detall de factures de proveïdors del llibre registre d'impost sobre el valor afegit suportat de la societat, si les factures seleccionades estan pendents de pagament.
  • En cas afirmatiu, verificar que les factures estan incloses en el detall de factures pendents de pagament a proveïdors a la data de referència. En cas contrari, seleccionar del llibre major de proveïdors de la societat una mostra de factures amb un grau de confiança suficient per fer una confirmació externa amb proveïdors.

D’acord amb l’article 23 del RLGS, modificat per l’article 215.2 del RDLlei 5/2023, les certificacions i, si s'escau, l'informe de procediments acordats, s'expedeixen als efectes exclusius que s'hi facin constar, no originen drets ni expectatives de drets a favor dels sol·licitants ni de tercers, no produeixen l'efecte d'interrompre o suspendre els terminis de prescripció, ni serveixen de mitjà de notificació dels procediments als quals puguin fer referència.

En tot cas, tant el contingut de les certificacions emeses sobre la base de l'article 22 del RLGS, amb el caràcter de positiu o negatiu, com de la que preveu l'article 22 bis i, si s'escau, de l'informe de procediments acordats, no afecta el que pugui resultar d'actuacions posteriors de comprovació o investigació.

Una vegada expedides les certificacions de l'article 22, tenen validesa durant el termini de sis mesos a comptar des de la data d'expedició. Per tant, la inclusió de l'article 13.3 bis en la LGS té un impacte significatiu en la gestió de subvencions, ja que introdueix un nou criteri d'elegibilitat basat en la solvència i el compliment dels terminis de pagament a proveïdors, que busca fomentar la responsabilitat financera i la transparència en les operacions comercials, i assegurar que els fons públics es destinen a entitats que compleixen les seves obligacions financeres.

Etiquetes: