És evident que no podem difondre la identitat de persones físiques sancionades sense el seu consentiment: l’article 23 de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, inclou en la categoria de dades personals especialment protegides les relatives a …
La privacitat des del disseny i la privacitat per defecte: guia per a desenvolupadors de l’APDCAT
En l'era digital actual, és imprescindible garantir la privacitat en tot moment per tal de protegir els drets humans que es relacionen amb la protecció de dades. Aconseguir-ho depèn de molts factors, però el més essencial és garantir que el producte o servei digital compleixi des del seu origen …
El silenci administratiu en les sol·licituds d’accés a la informació pública (1a part): previsions normatives
Silenci estimatori o desestimatori? Aquesta és una qüestió que es planteja sovint en relació amb les sol·licituds d’accés a la informació pública (d'ara endavant, SAIP) en l’àmbit del sector públic català, les entitats del qual estan sotmeses al que estableixen la Llei 19/2014, de 29 …
La captació i la difusió d'imatges en actes públics: la concurrència del dret a la protecció de dades i del dret a la pròpia imatge
Qui no s’ha aturat mai a buscar-se entre les persones que apareixen en una imatge captada durant un acte públic al qual ha assistit? Trobar-s’hi indica que algú ha fet un tractament de dades personals.
Davant d’això, hem de definir dos conceptes: dada personal i tractament. El …
El Marc corporatiu de gestió de la qualitat dels serveis públics de l’Administració de la Generalitat de Catalunya: reptes i oportunitats
L’aprovació de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (LTAIPBG), va suposar la consolidació de les cartes de serveis com a instruments essencials de la bona administració, des del punt de vista de la qualitat dels serveis públics …
La Xarxa de Governs Oberts de Catalunya, paradigma de col·laboració interadministrativa i suport als ens locals
El règim de transparència vigent a Catalunya, integrat en essència per la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i pel Decret 8/2021, de 9 de febrer, sobre la transparència i el dret d'accés a la informació pública …
L'ús de la intel·ligència artificial i la convivència amb els drets fonamentals
En l’actualitat cada vegada hi ha més persones usuàries de serveis i aplicacions que incorporen sistemes d’intel·ligència artificial. La nostra societat ha normalitzat disposar d’assistents de veu, com l’Alexa o la Siri, utilitzar sistemes de geolocalització als vehicles, com Google Maps o Waze, o escoltar …
Fa un temps, en aquest apunt, Joana Marí, delegada de protecció de dades i responsable de projectes estratègics de l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades, ens presentava la figura del delegat de protecció de dades (DPD) i ressaltava la seva independència a l’hora d’exercir les seves funcions …
La traçabilitat de les decisions públiques: un pas més envers la transparència
L’objectiu que pretén aquest article és fer paleses diverses pinzellades de la situació actual vinculada amb la transparència de la informació que es proporciona a la ciutadania, perquè pugui servir per establir un debat sobre la conveniència de dur a terme diverses accions, normatives i/o no normatives, que …
Les infraccions administratives relatives a persones físiques (no a persones jurídiques) com a límit al dret d’accés a la informació pública
Baso aquest apunt en una sol·licitud d’accés a informació pública que ha passat per diferents instàncies administratives i judicials, i que ha finalitzat amb la Sentència del Tribunal Suprem (TS) de 4 de maig de 2023, que corregeix la Sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC …