La cultura de les dades obertes és fonamental per fomentar la transparència, la innovació i la participació ciutadana. En aquest sentit, les administracions públiques sempre han tingut molt present l’impacte potencial i real de les dades obertes en múltiples àmbits i, per això, també, els projectes de dades obertes …
Durant segles, quan es parlava de successions i herències, hom entenia que es feia referència a l’ordenació del patrimoni material del difunt i el seu traspàs als hereus. Tanmateix, a l’era digital l’assumpte es complica, perquè ara ja no només cal deixar endreçada la successió pel que …
A la balança: el principi d’antiformalitat contra el principi d’eficiència en els procediments d’accés a la informació pública
Ja fa deu anys que es va materialitzar el procediment concret per fer tangible el dret constitucional dels ciutadans a accedir a la informació pública.
La Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern i, més tard, el Decret 8/2021 …
La reclamació davant la GAIP contra la manca de lliurament de la informació en casos de silenci administratiu
Amb ocasió de la publicació a l’espai de formació oberta de l’Escola d’Administració Pública de l’apunt “El silenci administratiu en les sol·licituds d’accés a la informació pública (2a part): pronunciaments judicials i de la GAIP”, on es reflexiona sobre l’aplicació pràctica del sentit …
Accessos a la història clínica des de l’entorn dels centres mèdics: legitimació
La societat és cada vegada més conscient de la rellevància de protegir les seves dades personals i, en l’àmbit de les dades de salut, del fet que en poden mantenir l'accés limitat únicament a les persones que estrictament les han de tractar per un motiu legalment previst. L …
Després de deu anys de la Llei 19/2014, com portem les obligacions de transparència? 1a part: Publicitat activa
L’article 93 de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (LTC), atribueix a la institució del Síndic de Greuges la funció d’elaborar anualment un informe general d’avaluació d’aquesta llei, que s’ha de presentar al …
L’acció pública a toc d’indicadors
Catalunya presenta un decrement persistent en els estudis successius de l’Índex europeu sobre la qualitat del govern: -0,331 (2010); - 0,114 (2013); -0,293 (2017); -0,685 (2021) i -0,232 (2024). Encara que Catalunya parteix d’uns bons estàndards en …
La publicació de les dades personals dels aspirants en els processos selectius
Els actes administratius derivats dels processos selectius o de concurrència competitiva poden contenir informació personal sobre persones físiques, com ara, dels aspirants.
Cal partir de la premissa que els principis d’igualtat, mèrit i capacitat regeixen l’accés a la funció pública i que la llei ha de regular l …
El silenci administratiu en les sol·licituds d’accés a la informació pública (2a part): pronunciaments judicials i de la GAIP
En el primer apunt sobre el silenci administratiu en les sol·licituds d’accés a la informació pública (d'ara endavant, SAIP) vaig analitzar les previsions de les normes aplicables, sobretot l’article 35 de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública …
Mecanismes vigents de control i seguiment de l’activitat d’influència a l’Administració de la Generalitat de Catalunya: punt de partida cap a una traçabilitat efectiva de les decisions públiques
Els instruments de control i seguiment en l'àmbit dels grups d'interès, desplegats per la normativa vigent, configuren un sistema que posa el focus en l'acció d'aquests i en l'objectiu que persegueixen amb aquesta finalitat: establir o situar les seves prioritats i temes en l'agenda pública, així com influir en un …