Com a continuació de l’apunt anterior, Còmput de terminis. Criteris jurisprudencials, avui comentaré alguns criteris doctrinals rellevants de la Comissió Jurídica Assessora sobre el còmput del termini de prescripció en determinats procediments de responsabilitat patrimonial. Tots els dictàmens citats es poden trobar al Cercador de dictàmens del Portal Jurídic …
1. Distinció de figures afins
La Llei 39/2015 regula la potestat de revocar els actes administratius en l'article 109.1, i estableix que "Les administracions públiques poden revocar, mentre no hagi transcorregut el termini de prescripció, els seus actes de gravamen o desfavorables, sempre que aquesta revocació no …
1. La nova perspectiva de la informació pública
El tràmit d’informació pública, i també tots els que comporten una comunicació o interacció de l’Administració amb la ciutadania i la resta d’operadors jurídics, han experimentat una transformació molt significativa de l'eficàcia pràctica a conseqüència de la implantació …
L’article 106 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPAC), regula la revisió de disposicions i actes nuls en l’article 106, i els límits de l’exercici d’aquesta potestat administrativa, en l’article 110. Un dels tràmits …
La delegació de signatura és una tècnica de suport i auxili per la qual el titular de la competència trasllada a un altre òrgan la signatura de les seves resolucions (Sentència del Tribunal Superior de Justícia de Navarra de 29 d’abril de 2019). La normativa catalana en matèria de …
L’ordenament jurídic regula els terminis en diverses normes legals (civils, administratives, processals, laborals, etc.) i la regulació no sempre és uniforme. En aquest apunt donaré un cop d’ull a alguns criteris jurisprudencials rellevants sobre el còmput de terminis administratius en general, o sobre les circumstàncies a tenir en …
Una de les garanties que estableix el nostre ordenament jurídic per assegurar la imparcialitat del personal al servei de les administracions públiques en la seva intervenció en els procediments administratius, és el deure d'abstenció, que es fonamenta en la identificació d'una sèrie de situacions que, si es donen …
Precisions jurisprudencials sobre la formalització dels expedients administratius quan han de ser remesos a l’òrgan judicial
En un apunt anterior vàrem parlar de la inèdita regulació de l’expedient administratiu fins a la Llei 39/2015.
Recentment s’ha dictat una sèrie de resolucions judicials que incideixen sobre alguns aspectes sobretot formals dels expedients administratius en tant que han de ser remesos als òrgans judicials per …
Primer pronunciament del Tribunal Suprem sobre la responsabilitat patrimonial derivada de l’aplicació de les mesures adoptades contra la propagació de la COVID-19
El Tribunal Suprem acaba de dictar la Sentència 1360/2023, de 31 d'octubre de 2023, la primera d'un ampli conjunt de sentències que tenen per objecte les reclamacions de responsabilitat patrimonial instades per particulars i/o empreses per causa dels danys i perjudicis que van patir en les …
1. L'acord o la resolució d'inadmissió
En aquest mateix espai temàtic, l’autor Pablo Herráez ja fa temps que va publicar l'apunt Les novetats en matèria de recursos administratius que incorpora la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques …