Recentment, el Tribunal Suprem en la Sentència 1208/2023, de 2 d’octubre, s’ha pronunciat respecte de si les empreses que reben fons públics poden participar en els processos de licitació per a l’adjudicació de contractes públics, en concurrència amb altres entitats privades, i si aquesta participació s …
L’obligació d’establir uns paràmetres objectius als plecs per poder identificar les ofertes anormals
La clara finalitat de la regulació establerta en matèria d’ofertes anormalment baixes és assegurar que les propostes presentades pels licitadors siguin viables i puguin complir adequadament el contracte.
La Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP) regula les ofertes anormalment baixes a l …
Només poden contractar amb el sector públic les persones físiques o jurídiques que acreditin les condicions mínimes de solvència econòmica i financera i tècnica o professional que requereixi l’òrgan de contractació i així s’estableixi als plecs. El nivell de solvència s’ha de fixar atenent la proporció adequada …
Introducció
En relació amb la subjecció dels serveis jurídics a la normativa de contractació pública, i més específicament dels serveis de representació i defensa legal de les entitats del sector públic mitjançant advocat, els òrgans consultius específics en matèria de contractació pública s’hi han pronunciat amb discrepàncies. Aquesta disparitat …
El caràcter intel·lectual de les prestacions relatives als serveis d’arquitectura, enginyeria, consultoria i urbanisme: evolució doctrinal
El mes de juny de 2021, en aquest mateix espai publicàvem l’apunt Les prestacions de caràcter intel·lectual a la Llei de contractes del sector públic, en el qual s’exposava, entre altres qüestions, que la doctrina estava interpretant en aquell moment la disposició addicional 41 de la LCSP …
Pròrroga forçosa o excepcional de l'article 29.4 in fine de la Llei de contractes públics
El règim ordinari de les pròrrogues aplicable als contractes públics està regulat a l’article 29 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP). Al marge d’aquest règim general, la LCSP va introduir com a novetat, al darrer paràgraf de l’apartat …
La successió empresarial és un canvi en la titularitat d’una empresa que pot tenir lloc per diferents tipus d’operacions empresarials com ara la fusió, l’escissió o la transmissió. Aquesta successió, en el marc de la contractació pública, és un supòsit habilitador per poder modificar el contractista, l …
L’article 102.5 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), estableix que el preu dels contractes públics es pot revisar en els termes establerts al capítol II, del títol III, articles 103-105, quan s'hagin d'ajustar, a l’alça o …
1. La situació actual de la compra pública
En el moment que va entrar en vigor la Llei 9/2017, de contractes del sector públic, la compra pública va deixar de ser únicament comprar per passar a ser molt més: els òrgans de contractació ja no només han d’adquirir …
Reclamació de danys causats al sector públic per pràctiques anticompetitives en el marc de les licitacions de contractes públics
El mes de febrer de 2023, l'Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) ha publicat un estudi sobre la reclamació de danys causats a les administracions públiques per pràctiques anticompetitives. Segons aquest estudi, l’Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmic (OCDE) ha quantificat el sobrecost causat per la falta de …