turisme

Articles

Any 2020

L'estat d'alarma per la COVID-19. Com afecta la contractació pública

Darreres mesures legislatives amb efectes en matèria de contractació pública


El 30 de gener, l'Organització Mundial de la Salut (OMS) va declarar que la situació en relació amb la COVID-19 (coronavirus) representava una emergència de salut pública d'abast internacional, i l'11 de març la va qualificar de …

per llegir-ne més

La nova regulació de la contractació en els sectors especials o exclosos. L’àmbit subjectiu i objectiu d’aplicació del Reial decret llei 3/2020

Com ja vam introduir en un apunt anterior, el Reial decret llei 3/2020, de 4 de febrer, de mesures urgents pel qual s’incorporen a l’ordenament jurídic espanyol diverses directives de la Unió Europea en l’àmbit de la contractació pública en determinats sectors, d’assegurances privades, de …

per llegir-ne més

Les ofertes integradores: requisits i valoració

Una oferta integradora és la que permet presentar una proposició simultània a tots o a diversos lots, segons indiquin els plecs, de manera que ens permetrà seleccionar la millor oferta (individual o integrada) i incorporar un element de comparació real i objectiu.

Quan tenim una licitació en la qual l …

per llegir-ne més

Nova modificació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic. El Reial decret llei 3/2020, de 4 de febrer

Introducció

La Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, va transposar a l’ordenament jurídic espanyol la Directiva 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública, i parcialment les dues següents:

  • La Directiva 2014/23/UE, pel que fa als contractes …

per llegir-ne més

Desagregació de gènere dels costos salarials en el pressupost de licitació

L’article 100 de la Llei de contractes del sector públic (LCSP), a més de definir el pressupost de licitació com el límit màxim de despesa que compromet l’òrgan de contractació, en l’apartat segon disposa que aquest pressupost s'ha d’adequar als preus de mercat i s …

per llegir-ne més

La doctrina de la contaminació de les ofertes en el cas de procediments d’adjudicació amb criteris subjectes a judici de valor

L’article 145 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), estableix que l’adjudicació dels contractes s’ha de fer utilitzant una pluralitat de criteris d’adjudicació sobre la base de la millor relació qualitat-preu. Seguidament, l’article 146.2 de la …

per llegir-ne més

L’exigència d’obtenir un llindar mínim de puntuació en les propostes tècniques

L’exigència d’obtenir un llindar mínim de puntuació en les proposicions tècniques

Molts plecs de clàusules administratives exigeixen un llindar mínim de puntuació a obtenir en la valoració de les proposicions tècniques (tant objectives com subjectives). Aquest llindar és necessari superar-lo per poder continuar en la licitació ja que …

per llegir-ne més

Any 2019

Sobre la qualitat de les ofertes

D’acord amb l'exposició de motius de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), els objectius que inspiren la llei són, en primer lloc, aconseguir més transparència en la contractació pública i, en segon lloc, aconseguir una millor relació qualitat-preu.

En relació …

per llegir-ne més

La presentació d’ofertes per empreses del mateix grup empresarial enfront del principi de proposició única

El principi de proposició única en les licitacions públiques sempre ha estat present en la normativa de contractes públics. Actualment està recollit en l’article 139.3 de la Llei de contractes del sector públic (LCSP), i estableix clarament que cada licitador no pot presentar més d’una proposició i …

per llegir-ne més

Darrera modificació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic. El Reial decret llei 14/2019, de 31 d'octubre

El BOE núm. 266, de 5 de novembre, ha publicat el Reial decret llei 14/2019, de 31 d’octubre, pel qual s’adopten mesures urgents per raons de seguretat pública en matèria d’administració digital, contractació del sector públic i telecomunicacions (vegeu la norma). En l’apartat IV de …

per llegir-ne més

La durada dels contractes de serveis i de subministraments

La durada dels contractes del sector públic, tal com estableix la Llei de contractes del sector públic (LCSP), s’ha de fixar tenint en compte la naturalesa de les prestacions, les característiques del seu finançament i la necessitat de sotmetre periòdicament a concurrència la realització de les prestacions.

No obstant …

per llegir-ne més

L'adscripció de mitjans materials i personals

La disponibilitat dels mitjans materials o personals que es destinaran a l’execució del contracte té diferents tractaments i efectes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), la concreció dels quals depèn de la regulació que en facin concretament els plecs que …

per llegir-ne més

L'ètica en la contractació pública

L’ètica en la contractació pública

La contractació pública és una de les activitats realitzades per l’Administració que més desconfiança genera entre la ciutadania, ja que sovint se’ns ha presentat com l’escenari de nombrosos casos de corrupció i, sense necessitat d’arribar tan lluny, de males pràctiques …

per llegir-ne més

La subrogació de personal en els contractes públics

A què ens referim quan parlem de subrogació de personal en l’àmbit de la contractació pública?

Als supòsits en què l’adjudicació d’un contracte públic a un nou licitador implica que aquest nou empresari que passa a prestar els serveis es fa càrrec dels drets i les obligacions …

per llegir-ne més

Comprar innovació és assequible per a tots els òrgans de contractació

La innovació és un dels eixos de l’estratègia Europa 2020 per a un creixement intel·ligent, sostenible i integrador, que busca desenvolupar una economia basada en el coneixement i la innovació i considera la contractació pública una eina d'una gran importància per assolir aquests objectius.

Amb les noves …

per llegir-ne més

L’exclusivitat tècnica

La utilització del procediment negociat sense publicitat per raons d'exclusivitat tècnica no és cap novetat. L’article 170.d del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de contractes del sector públic (TRLCSP), ja establia l’adjudicació …

per llegir-ne més

L'experiència com a criteri d'adjudicació

L’experiència com a criteri d’adjudicació

Tant la doctrina dels òrgans consultius com les resolucions dels tribunals de contractes sempre havien establert una diferència clara entre les característiques del licitador, que són les que ens determinen l’aptitud per contractar i formen part de la solvència, i les característiques …

per llegir-ne més

Clàusules de territorialitat o d'arrelament territorial

El requeriment en les contractacions públiques d'un cert arrelament territorial als possibles licitadors ha estat objecte de nombrosos pronunciaments per part dels tribunals i dels òrgans administratius de resolució de recursos especials en matèria de contractació pública. Respecte d’aquestes clàusules de territorialitat, la doctrina esmentada parteix dels principis …

per llegir-ne més

Criteris ambientals com a requisit de solvència: energia elèctrica 100% renovable

El nou escenari jurídic que ha comportat l’entrada en vigor de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), fa que la incorporació de criteris ambientals i socials als contractes públics s’arribi a configurar com una obligació, tal com en disposa l …

per llegir-ne més

Increments salarials derivats de la negociació col·lectiva: modificació o revisió de preus?

En el darrer apunt vam comentar la Instrucció 1/2019, de 28 de febrer, sobre contractes menors, regulats per la Llei 9/2017, de 8 de novembre, aprovada per l’Oficina Independent de Supervisió i Regulació de la Contractació, i la polèmica que aquesta havia generat quant a la doctrina …

per llegir-ne més

Àmbit d’aplicació de la Instrucció 1/2019, de 28 de febrer, sobre contractes menors, regulats a la Llei 9/2017, de 8 de novembre, aprovada per l’Oficina Independent de Supervisió i Regulació de la Contractació

L’Oficina Independent de Supervisió i Regulació de la Contractació (OIRESCON) s’ha estrenat amb la Instrucció 1/2019, que ha provocat un gran enrenou, sobretot en els àmbits autonòmic i local, no tant pel contingut, que ha quedat en segon pla, sinó per quin serà l'àmbit d’aplicació …

per llegir-ne més

Apunts doctrinals i jurisprudencials sobre les ofertes anormalment baixes

En connexió amb l'objectiu d’estabilitat pressupostària, control de la despesa i utilització eficient dels fons públics en els procediments de contractació pública, l’article 1 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, obliga els òrgans de contractació a assegurar la selecció …

per llegir-ne més

Principi de caràcter onerós del contracte enfront de la presentació d'ofertes a preu zero

Una qüestió sovint discutida per la doctrina ha estat la relativa a la gratuïtat o al caràcter onerós dels actes i negocis jurídics, que és conseqüència de l’absència de regulació normativa explícita sobre què és el caràcter onerós del contracte en el dret positiu. En el dret públic, tradicionalment …

per llegir-ne més

Any 2018

Integració de la solvència amb mitjans externs

Introducció

La normativa de contractació pública exigeix per poder contractar amb els diferents poders adjudicadors el compliment previ dels requisits de capacitat i solvència, en les vessants econòmica, financera, tècnica i professional, amb l’objectiu de garantir la idoneïtat del licitador per executar la prestació demanada. Aquestes exigències de capacitat …

per llegir-ne més

El poder de la compra pública per garantir els drets humans

El poder de la compra pública per garantir els drets humans

Cada vegada més les administracions públiques busquen impulsar una contractació més responsable. El que anomenem compra pública socialment responsable o compra pública sostenible al·ludeix a la integració d’aspectes socials, ètics i ambientals en els processos i les …

per llegir-ne més

La integració de mesures socials en la contractació pública

I. Introducció

D’acord amb l’article 1.3 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), la contractació estratègica s'ha d’integrar necessàriament en tots els procediments de contractació d’una manera transversal, ja que la seva inclusió proporciona una millor …

per llegir-ne més

Les prohibicions de contractar

La finalitat de l’existència de les prohibicions de contractar és garantir que el contractista sigui l’idoni per assumir l’execució del contracte amb èxit. Les prohibicions són mesures que restringeixen la possibilitat de participar en un procediment de licitació i aparten del procediment les persones físiques o jurídiques …

per llegir-ne més

L’expedient de contractació: aspectes a justificar

La celebració de contractes per part del sector públic requereix la tramitació prèvia de l'expedient corresponent. La regulació i el contingut d’aquest expedient són regulats en els articles 116 i següents de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), per la …

per llegir-ne més

Novetats en la regulació de la subcontractació en la nova Llei de contractes del sector públic

En la subcontractació recauen moltes de les novetats establertes per la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), amb l’objectiu tant de fomentar l’accés de la petita i mitjana empresa a la contractació pública com de donar més protecció al subcontractista i …

per llegir-ne més

La contractació reservada a objectius socials

Introducció

Avui dia comprar ha deixat de ser una activitat neutra. Les campanyes contra les empreses que produeixen en països amb pèssimes condicions laborals dels treballadors, les botigues de kilòmetre zero, les polèmiques sobre els aliments transgènics o l’increment de l’ús de la bicicleta urbana, són exemples que …

per llegir-ne més

Les consultes preliminars del mercat

Prèviament a licitar un contracte, l’òrgan de contractació efectua una consulta preliminar del mercat (CPM), que és una investigació del mercat que li servirà per preparar correctament aquesta licitació i, a la vegada, és útil per als operadors econòmics que hi participin, ja que obtindran informació referent als plans …

per llegir-ne més

Valor estimat del contracte, pressupost base de licitació i preu del contracte

En el títol III del llibre primer de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, trobem la regulació de l’objecte, el pressupost base de licitació, el valor estimat del contracte (VEC), el preu del contracte i la seva revisió. El capítol I estableix …

per llegir-ne més

El nou reglament europeu de protecció de dades i la seva incidència en els contractes públics

El 25 de maig ha entrat en vigor el Reglament 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d’abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques en allò referent al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades (RGPD).

Aquesta …

per llegir-ne més

Els principis generals de la contractació pública. Especial referència als principis d'integritat i transparència

1. Introducció

La consideració primera de la Directiva del Parlament Europeu i del Consell 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública, ressalta la necessitat de respectar els principis generals sobre adjudicació dels contractes públics reconeguts en el Tractat de funcionament de la Unió Europea i …

per llegir-ne més

La publicitat a la Llei de contractes del sector públic: perfil de contractant

La Llei de contractes del sector públic (LCSP) té per objecte regular la contractació del sector públic a fi de garantir que tota la contractació que es porta a terme en aquest sector s’ajusti als principis de llibertat d’accés a les licitacions, publicitat i transparència dels procediments, no …

per llegir-ne més

Àmbit objectiu: novetats en els tipus contractuals en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic

Contractes del sector públic

L’article 1 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP) concreta l’àmbit objectiu i els principis d’aplicació, i diu que la llei “té per objecte regular la contractació del sector públic, a fi de garantir que …

per llegir-ne més

Àmbit subjectiu de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic

Tot i els desitjos d'una gran part de la doctrina que aquesta nova llei, per fi, unifiqués l’àmbit subjectiu d’aplicació fixant un únic concepte de poder adjudicador i deixant d’establir nivells diferents de subjecció a la llei i, d’aquesta manera, aconseguir facilitar i clarificar l …

per llegir-ne més

Marc normatiu de la contractació pública

El dret de la contractació pública ha adquirit els darrers anys una gran importància, com a conseqüència del pes que l'activitat de la contractació del sector públic té respecte del conjunt de l'economia dels estats. Aquesta circumstància, juntament amb la configuració de la contractació pública com una eina …

per llegir-ne més

La contractació estratègica

Amb l'aprovació de la Directiva 2014/24/UE, de 26 de febrer, sobre contractació pública, Europa ja va apostar per una visió estratègica de la contractació pública, allunyant-nos de la convicció que l'oferta més barata és sempre la millor oferta i apropant-nos a conceptes com l'oferta econòmicament …

per llegir-ne més

La nova legislació bàsica de contractes del sector públic i el seu impacte a Catalunya

Avui, 9 de març de 2018, entra en vigor la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de …

per llegir-ne més

Torna a munt