La Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per una economia circular (d'ara endavant LRSCEC), ordena que les entitats locals han d'establir la recollida separada dels residus tèxtils i voluminosos (mobles i estris) abans del 31 de desembre de 2024, amb l’objectiu …
Any 2024
L’òrgan de contractació gaudeix d’una àmplia discrecionalitat a l’hora de definir els criteris d’adjudicació que considera més idonis en cada procediment d’adjudicació. Això no obstant, aquesta discrecionalitat té els seus límits en les exigències derivades de l’article 145 de la Llei 9/2017, de …
L’ordre de continuïtat i la pròrroga excepcional són dos mecanismes establerts en la LCSP que obeeixen a la mateixa finalitat: garantir la continuïtat d’una prestació que no es pot interrompre amb motiu de la salvaguarda de l’interès públic. Tot i que ambdues figures busquen assegurar la continuïtat …
L’article 158 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), estableix quin és el termini màxim de què disposa l’entitat contractant per adjudicar el contracte a partir de l’obertura de les proposicions. Aquest precepte és inclòs dins el conjunt de …
Les mesures d’autocorrecció anomenades també self cleaning permeten a l’operador econòmic que està incurs en una prohibició de contractar de demostrar la seva fiabilitat aplicant mesures correctives i així eludir que l'excloguin del procediment.
La possibilitat d’aplicar mesures d’autocorrecció deriva de l’aplicació del principi …
D’acord amb l’article 130.1 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (d’ara endavant, LCSP), l’entitat contractant ha d'establir en el plec de clàusules administratives de les licitacions en les quals opera la subrogació de personal:
- Tota la …
Per "llindars de sacietat" entenem els criteris de valoració que estableixen uns límits a partir dels quals oferir un preu inferior (o superior, segons el cas) no desemboca en una puntuació més alta per als licitadors.
La seva utilització pot tenir diverses finalitats, com ara garantir la viabilitat de la …
Consideracions prèvies
D’acord amb el que assenyala l’article 209 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), els contractes administratius formalitzats vàlidament (és a dir, que no estiguin viciats per alguna causa de nul·litat) s’extingeixen de les maneres següents …
El document europeu únic de contractació (DEUC), de conformitat amb l'article 59 de la Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, constitueix una declaració formal per la qual l'operador econòmic certifica que no es troba en cap de les …
Recentment, el Tribunal Suprem en la Sentència 1208/2023, de 2 d’octubre, s’ha pronunciat respecte de si les empreses que reben fons públics poden participar en els processos de licitació per a l’adjudicació de contractes públics, en concurrència amb altres entitats privades, i si aquesta participació s …
L’obligació d’establir uns paràmetres objectius als plecs per poder identificar les ofertes anormals
La clara finalitat de la regulació establerta en matèria d’ofertes anormalment baixes és assegurar que les propostes presentades pels licitadors siguin viables i puguin complir adequadament el contracte.
La Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP) regula les ofertes anormalment baixes a l …
Any 2023
Només poden contractar amb el sector públic les persones físiques o jurídiques que acreditin les condicions mínimes de solvència econòmica i financera i tècnica o professional que requereixi l’òrgan de contractació i així s’estableixi als plecs. El nivell de solvència s’ha de fixar atenent la proporció adequada …
Introducció
En relació amb la subjecció dels serveis jurídics a la normativa de contractació pública, i més específicament dels serveis de representació i defensa legal de les entitats del sector públic mitjançant advocat, els òrgans consultius específics en matèria de contractació pública s’hi han pronunciat amb discrepàncies. Aquesta disparitat …
El mes de juny de 2021, en aquest mateix espai publicàvem l’apunt Les prestacions de caràcter intel·lectual a la Llei de contractes del sector públic, en el qual s’exposava, entre altres qüestions, que la doctrina estava interpretant en aquell moment la disposició addicional 41 de la LCSP …
El règim ordinari de les pròrrogues aplicable als contractes públics està regulat a l’article 29 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP). Al marge d’aquest règim general, la LCSP va introduir com a novetat, al darrer paràgraf de l’apartat …
La successió empresarial és un canvi en la titularitat d’una empresa que pot tenir lloc per diferents tipus d’operacions empresarials com ara la fusió, l’escissió o la transmissió. Aquesta successió, en el marc de la contractació pública, és un supòsit habilitador per poder modificar el contractista, l …
L’article 102.5 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), estableix que el preu dels contractes públics es pot revisar en els termes establerts al capítol II, del títol III, articles 103-105, quan s'hagin d'ajustar, a l’alça o …
1. La situació actual de la compra pública
En el moment que va entrar en vigor la Llei 9/2017, de contractes del sector públic, la compra pública va deixar de ser únicament comprar per passar a ser molt més: els òrgans de contractació ja no només han d’adquirir …
El mes de febrer de 2023, l'Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) ha publicat un estudi sobre la reclamació de danys causats a les administracions públiques per pràctiques anticompetitives. Segons aquest estudi, l’Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmic (OCDE) ha quantificat el sobrecost causat per la falta de …
D’acord amb la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), concretament amb l’article 52, els interessats poden sol·licitar l’accés a l’expedient de contractació per poder examinar-lo prèviament a la interposició del recurs especial en matèria de contractació. La sol …
Marc normatiu
D’acord amb l’article 45.2 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes (en la redacció donada pel Reial decret 6/2019, d’1 de març), a partir del 7 de març de 2022 totes …
I. Què és el CPV?
El vocabulari comú de contractes públics (CPV) és un sistema d’identificació i categorització de totes les activitats econòmiques que són susceptibles de ser contractades mitjançant una licitació a la Unió Europea. Amb aquest codi es fixa un sistema de classificació únic dels contractes públics …
S'han interposat diversos recursos especials en matèria de contractació pública relacionats amb l’extemporaneïtat de les ofertes presentades per mitjans electrònics. El Tribunal Català de Contractes del Sector Públic (TCCSP), en les resolucions que ara analitzarem, es pronuncia sobre diverses qüestions que planteja la presentació d’ofertes per mitjans …
El dia 24 de desembre es va publicar la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a l’any 2023, que modifica la Llei de contractes del sector públic (LCSP), i també en aquest final d’any s’han aprovat altres normes estatals …
Any 2022
La doctrina dels mitjans propis té com a objectiu delimitar les condicions en les quals els negocis jurídics entre poders adjudicadors poden tenir com a resultat la sostracció al mercat de quelcom que, en principi, resultaria susceptible de ser objecte de contractació pública mitjançant els procediments establerts per la seva …
La suspensió del contracte és el cessament temporal de l’execució d'aquest. Amb l’arribada de la covid-19 tots els que ens dediquem a la contractació vam entrar en contacte amb la suspensió dels contractes i vam córrer a estudiar-ne la regulació, tant a la Llei de contractes com …
Mesures establertes a la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic
En un apunt anterior d’aquest espai temàtic ja vam veure que la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), configura la subcontractació com un mecanisme per afavorir …
Els convenis col·lectius són presents en el procediment de contractació. La LCSP en molts dels seus articles s’hi refereix –art. 35.1.n, 122.2, 101.2.c, 102.3.2, 130, 201, 202.2, 211.1.i. Aquestes al·lusions no són uniformes, ja que es refereixen …
Per l'Acord de Govern de 31 de març de 2020 es van aprovar els objectius i el contingut mínim de l’Estratègia catalana de contractació pública i se'n va encomanar a la Direcció General de Contractació Pública l’elaboració i la redacció, la qual ha estat finalment aprovada …
La mesa de contractació es defineix a l'article 326 de la LCSP com un òrgan d'assistència tècnica funcionalment especialitzada que exerceix les funcions que té encomanades per la llei a favor de l’òrgan de contractació. Com a òrgan d'assistència, la LCSP li atribueix competències específiques en …
En la (Resolució 168/2022, de 22 de juliol), el Tribunal Català de Contractes del Sector Públic (TCCSP) es pronuncia respecte de la suficiència de la motivació dels informes tècnics de valoració que serveixen de base per a l’adjudicació dels contractes. En aquell cas concret, la recurrent va considerar …
En l’apunt "Els plecs de prescripcions tècniques" d’aquest mateix espai ja vàrem parlar dels plecs de prescripcions tècniques i del seu contingut i característiques, i assenyalàvem la prohibició d’incloure referències concretes, patents i marques en la definició de les prescripcions dels objectes a subministrar.
L’apartat 6 …
L’article 28 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), sobre la necessitat i la idoneïtat del contracte, estableix que els òrgans de contractació no poden subscriure altres contractes que els que siguin necessaris per complir i dur a terme els seus …
Seguint el precedent de la Llei 12/2017, del 6 de juliol, de l’arquitectura, que ja estableix mecanismes en la contractació pública per impulsar la qualitat arquitectònica i perquè els diferents òrgans de contractació reforcin els valors de la qualitat arquitectònica durant tot el procés de creació arquitectònica, d …
La compra pública verda ha vist incrementat el seu potencial com a eina de promoció de polítiques públiques de protecció del medi ambient, i així ha contribuït a assolir els compromisos del Pla nacional per a la implementació de l’Agenda 2030 a Catalunya, especialment de l’objectiu de desenvolupament …
Si les característiques i les circumstàncies de qualitat en els processos de producció de les empreses constitueixen o poden constituir un criteri d'adjudicació dels contractes públics, o si, al contrari, només poden ser considerades a l'hora d'avaluar la solvència tècnica dels licitadors, ha estat objecte de nombroses …
En data 31 de març de 2022, la Comissió Permanent de la Junta Consultiva de Contractació Pública de Catalunya (JCCP) va emetre l'Informe 2/2022 en relació amb diverses qüestions plantejades per un ajuntament sobre la regulació dels concursos de projectes establerta en la Llei 12/2017, del 6 …
L’article 150.2 de la Llei de contractes del sector públic (LCSP) estableix que, un cop acabada la fase de valoració de les ofertes presentades, i un cop la mesa o, si no n'hi ha, l’òrgan de contractació ja ha classificat les ofertes per ordre decreixent, els …
El Next Generation EU (NGEU) és un instrument extraordinari per a la recuperació d'Europa, dotat amb més de 750.000 milions d'euros, per executar en el període 2021-2026. L'objectiu és fer front als reptes derivats de la pandèmia de la covid-19 i accelerar els processos de transició …
L’exigència de demanar una garantia en els contractes públics respon a la necessitat d’assegurar la correcta execució del contracte i garantir la satisfacció de l’interès públic que perseguim. D’aquesta manera assegurem que en cas d’incompliment del contractista tenim una manera per mitigar els danys que …
En un apunt anterior d’aquest blog vam fer una introducció a les ofertes anormalment baixes i als pronunciaments doctrinals i jurisprudencials més rellevants en aquesta matèria.
Amb caràcter introductori, recordem que l’article 1 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP …
Els òrgans de contractació, en el moment d’elaborar les licitacions, tenen molt clars els terminis de presentació d’ofertes i sovint els consideren excessivament llargs, ja que en la majoria de casos es licita en moments en què cobrir la necessitat ja és urgent.
Si la presentació d’ofertes …
Darrerament s’han publicat diverses normes que introdueixen modificacions en el text de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP). No són modificacions gaire significatives i majoritàriament el que fan és concretar o modificar algun aspecte controvertit de la LCSP, a més d …
Podríem dir que el plec de prescripcions tècniques particulars (PPT) és el document on definim els aspectes tècnics del contracte, el que vindria a ser què, com i quan l’òrgan de contractació vol que s’executi la prestació.
A diferència del plec de clàusules administratives, que conté els drets …
Com s’han de valorar i classificar les ofertes quan tenim una exclusió pel fet de presentar valors anormals o desproporcionats? Primer s’han de valorar i classificar totes les ofertes presentades i després se n’han d’excloure les desproporcionades i tornar-les a classificar o, ans al contrari, un …
Any 2021
L’article 168 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), detalla en quins supòsits els òrgans de contractació poden adjudicar contractes utilitzant el procediment negociat sense la publicació prèvia d’un anunci de licitació, i només quan concorri alguna de les circumstancies …
Requisits d’aptitud per contractar amb el sector públic
L’aptitud per contractar amb el sector públic està regulada en el capítol II (Capacitats i solvència de l’empresari) del títol II (Les parts en el contracte) de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector …
Amb l’entrada en vigor de la LCSP, en aquest espai es va publicar un apunt sobre com es veia afectada la subcontractació (Novetats en la regulació de la subcontractació en la nova Llei de contractes del sector públic.
A data d’avui, després de més tres anys, encara es …
Des de l’inici d’aquest espai temàtic hem fet èmfasi en la visió estratègica de la contractació pública (vegeu aquest apunt), que deriva de l'aprovació de la Directiva 2014/24/UE, de 26 de febrer, sobre contractació pública. També hem anat insistint en el fet que una de …
La subrogació dels treballadors que estan prestant els serveis objecte del contracte que es licita opera en determinades licitacions, com estableix l’article 130 de la LCSP -podeu consultar l’apunt d’aquest mateix espai temàtic: Com afecten la preparació del nou contracte les obligacions de subrogació de personal?
La …
El disseny de les licitacions públiques inclou, entre d'altres, l’elaboració dels plecs, l’elecció del procediment, la fixació de la classificació, la determinació de la solvència i dels criteris d’adjudicació del contracte, la definició de les prescripcions tècniques i la decisió de no dividir en lots l …
La contractació pública de béns o serveis innovadors, sobretot quan abasta serveis de recerca i desenvolupament, acostuma a donar lloc a la creació de nous drets de propietat intel·lectual i/o industrial, com poden ser les patents, els drets d'autor, els drets sobre dibuixos i models, o les …
La subcontractació com a mesura de foment de la competència
L’apartat 3 de l’article 1 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), estableix que les licitacions públiques s’han de configurar de manera que facilitin l’accés a la contractació …
La classificació empresarial és un requisit de capacitat i solvència que han d'acreditar les empreses en els procediments d'adjudicació de determinats contractes administratius, d'acord amb l'article 77 de la LCSP. Concretament, la classificació empresarial s’ha de demanar obligatòriament en els contractes d'obres amb un …
L’Acord de París de 2015 i l’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible, marquen l’inici d’una agenda global cap al desenvolupament sostenible, que comporta la transformació del model econòmic i un nou contracte social de prosperitat inclusiva dins dels límits del planeta. Ambdós acords posen de manifest …
La Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), es refereix en diversos preceptes als contractes que tenen per objecte prestacions de caràcter intel·lectual, sense fer una definició concreta de quines característiques ha de tenir un servei per ser qualificat d’"intel·lectual" més …
Els procediments de licitació finalitzen amb l’adjudicació i la formalització del contracte amb l’empresa que va presentar l’oferta amb la millor relació qualitat-preu. No obstant això, el procediment de contractació pot no culminar amb l’adjudicació del contracte, sinó amb qualsevol dels altres pronunciaments per part de …
La Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), estableix que no es pot fraccionar un contracte amb la finalitat de disminuir-ne la quantia i d’aquesta manera eludir els requisits de publicitat o els requisits relatius al procediment d’adjudicació que li corresponguin (art …
1. Introducció
La col·lusió en la contractació pública fa referència als acords il·legals entre operadors econòmics (licitadors/contractistes) destinats a falsejar la competència en els procediments d’adjudicació. Les pràctiques col·lusòries el que fan és menystenir els beneficis d’un mercat de la contractació pública just, transparent …
Què passa quan un licitador s’equivoca en la presentació de l’oferta? Què passa quan la proposició presentada té una errada? Es poden demanar aclariments? El licitador la pot esmenar?
El nostre ordenament jurídic, la jurisprudència i la doctrina han diferenciat entre la rectificació de defectes o errors en …
En un apunt anterior, vaig fer una primera aproximació a la subrogació de personal en l’àmbit de la contractació pública. Concretament, vaig analitzar els aspectes següents: a què ens referim quan parlem de subrogació de personal en el marc d’una contractació pública; quan ha d'incloure el plec …
Ja des de l’any 2008, l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), en la Recomanació sobre la millora de la integritat en la contractació pública, va posar sobre la taula la necessitat de dotar la compra pública de gestors experts en la matèria. Posteriorment, l …
Darreres modificacions de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic
La disposició final 40 de la Llei 11/2020, de 30 desembre, de pressupostos generals de l’Estat per a l’any 2021, i la disposició final cinquena del Reial decret llei 36/2020 …
Introducció a la contractació reservada
La Directiva 23/24/UE, de 26 de febrer de 2014, relativa a l’adjudicació dels contractes de concessió, i la Directiva 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública, consoliden la possibilitat —ja establerta en les directives del 2004— que …
M’ha semblat important analitzar una resolució del Tribunal Català de Contractes del Sector Públic, concretament la Resolució núm. 348/2020, de 29 d’octubre de 2020, per veure què s'ha de tenir en compte i com podem procedir quan ens trobem davant de la presentació d’ofertes per …
Any 2020
La Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), així com la Directiva 89/665/CEE, modificada per la Directiva 2007/66/UE, d’11 de febrer, i la Directiva 2014/23/UE, de 26 de febrer, juntament amb la Directiva 92/13/CEE, pel …
Com s’ha de fer la valoració i la classificació de les ofertes quan tenim una exclusió per presentar valors anormals o desproporcionats? Primer s’han de valorar i classificar totes les ofertes presentades i després s’han d’excloure les desproporcionades i tornar a classificar o, ans al contrari …
Partint de la immutabilitat dels plecs, un cop aquests han estat aprovats com a garantia dels principis de contractació pública d’igualtat, lliure concurrència, seguretat jurídica i transparència, la Llei 8/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), introdueix en els articles 122.1, 124 i …
La Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), estableix com a obligació general permetre la subcontractació en els contractes, i només es pot limitar per als supòsits en els quals la prestació ha de ser executada pel contractista atenent a algun dels supòsits establerts …
Visió estratègica de la contractació pública
La visió estratègica de la contractació pública que es desprèn de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), és una oportunitat per reflexionar sobre la importància que aquesta té com a eina per implementar polítiques públiques i …
I. Preus unitaris
En els contractes de subministraments i de serveis podem establir preus unitaris (art. 16 i 17 de la LCSP). L’article 102.4 de la LCSP permet que el preu del contracte es pugui formular tant en termes de preus unitaris referits als diferents components de la …
La Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), dissenya una nova arquitectura de la contractació pública que descansa en dos grans pilars:
- D’una banda, la concepció de la contractació pública com una eina estratègica o instrument per implementar polítiques socials, mediambientals, d’innovació …
L’informe 12/20 de la Junta Consultiva de Contractació Pública de l’Estat, aprovat el 29 de juliol de 2020, analitza i dona resposta a alguns dubtes i qüestions dels contractes l’objecte dels quals es divideix en lots.
Recordem que la LCSP (art. 99) disposa com a regla …
El 21 de juny va finalitzar l’estat d’alarma decretat per primera vegada mitjançant el Reial decret 463/2020, de 14 de març, i prorrogat sis vegades per decisió del Ple del Congrés dels Diputats. D’altra banda, la suspensió dels termes i terminis administratius es va aixecar respecte …
La classificació empresarial és una forma d’acreditar la solvència per a determinats contractes, concretament només és exigible obligatòriament per als contractes d’obres amb un valor estimat igual o superior a 500.000 euros. Pel que fa a la resta de contractes d’obres i als contractes de serveis …
Des que la disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l’estat d’alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, va suspendre els termes i terminis dels procediments administratius, tant l’Estat com …
L’article 204 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP) permet modificar el contracte durant la seva vigència fins a un màxim del 20% del preu inicial si així es disposa expressament als plecs de clàusules. La clàusula de modificació ha d …
L’1 d’abril parlàvem sobre la COVID-19 i sobre com afectava la declaració d’estat d’alarma a la contractació pública, i fèiem una referència especial a la suspensió de l'execució dels contractes públics com a conseqüència de les mesures de confinament adoptades.
A més de les afectacions …
En l’apunt anterior vam descriure mecanismes que tenim al nostre abast per aconseguir millorar el control de l’execució de la prestació contractual, i vam assenyalar que actuacions com dotar de més transparència la fase posterior a l’adjudicació, permetre el recurs especial en matèria de contractació i, sobretot …
L’objectiu de la contractació pública amb l’entrada en vigor de la nova normativa contractual va deixar de ser únicament la mera adquisició de béns, serveis o obres per abastar altres objectius horitzontals, com ara el compliment de finalitats socials, ambientals, ètiques i laborals, entre d’altres. Amb aquest …
Darreres mesures legislatives amb efectes en matèria de contractació pública
El 30 de gener, l'Organització Mundial de la Salut (OMS) va declarar que la situació en relació amb la COVID-19 (coronavirus) representava una emergència de salut pública d'abast internacional, i l'11 de març la va qualificar de …
Com ja vam introduir en un apunt anterior, el Reial decret llei 3/2020, de 4 de febrer, de mesures urgents pel qual s’incorporen a l’ordenament jurídic espanyol diverses directives de la Unió Europea en l’àmbit de la contractació pública en determinats sectors, d’assegurances privades, de …
Una oferta integradora és la que permet presentar una proposició simultània a tots o a diversos lots, segons indiquin els plecs, de manera que ens permetrà seleccionar la millor oferta (individual o integrada) i incorporar un element de comparació real i objectiu.
Quan tenim una licitació en la qual l …
Introducció
La Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, va transposar a l’ordenament jurídic espanyol la Directiva 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública, i parcialment les dues següents:
- La Directiva 2014/23/UE, pel que fa als contractes …
L’article 100 de la Llei de contractes del sector públic (LCSP), a més de definir el pressupost de licitació com el límit màxim de despesa que compromet l’òrgan de contractació, en l’apartat segon disposa que aquest pressupost s'ha d’adequar als preus de mercat i s …
L’article 145 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), estableix que l’adjudicació dels contractes s’ha de fer utilitzant una pluralitat de criteris d’adjudicació sobre la base de la millor relació qualitat-preu. Seguidament, l’article 146.2 de la …
L’exigència d’obtenir un llindar mínim de puntuació en les proposicions tècniques
Molts plecs de clàusules administratives exigeixen un llindar mínim de puntuació a obtenir en la valoració de les proposicions tècniques (tant objectives com subjectives). Aquest llindar és necessari superar-lo per poder continuar en la licitació ja que …
Any 2019
D’acord amb l'exposició de motius de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), els objectius que inspiren la llei són, en primer lloc, aconseguir més transparència en la contractació pública i, en segon lloc, aconseguir una millor relació qualitat-preu.
En relació …
El principi de proposició única en les licitacions públiques sempre ha estat present en la normativa de contractes públics. Actualment està recollit en l’article 139.3 de la Llei de contractes del sector públic (LCSP), i estableix clarament que cada licitador no pot presentar més d’una proposició i …
El BOE núm. 266, de 5 de novembre, ha publicat el Reial decret llei 14/2019, de 31 d’octubre, pel qual s’adopten mesures urgents per raons de seguretat pública en matèria d’administració digital, contractació del sector públic i telecomunicacions (vegeu la norma). En l’apartat IV de …
La durada dels contractes del sector públic, tal com estableix la Llei de contractes del sector públic (LCSP), s’ha de fixar tenint en compte la naturalesa de les prestacions, les característiques del seu finançament i la necessitat de sotmetre periòdicament a concurrència la realització de les prestacions.
No obstant …
La disponibilitat dels mitjans materials o personals que es destinaran a l’execució del contracte té diferents tractaments i efectes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), la concreció dels quals depèn de la regulació que en facin concretament els plecs que …
L’ètica en la contractació pública
La contractació pública és una de les activitats realitzades per l’Administració que més desconfiança genera entre la ciutadania, ja que sovint se’ns ha presentat com l’escenari de nombrosos casos de corrupció i, sense necessitat d’arribar tan lluny, de males pràctiques …
A què ens referim quan parlem de subrogació de personal en l’àmbit de la contractació pública?
Als supòsits en què l’adjudicació d’un contracte públic a un nou licitador implica que aquest nou empresari que passa a prestar els serveis es fa càrrec dels drets i les obligacions …
La innovació és un dels eixos de l’estratègia Europa 2020 per a un creixement intel·ligent, sostenible i integrador, que busca desenvolupar una economia basada en el coneixement i la innovació i considera la contractació pública una eina d'una gran importància per assolir aquests objectius.
Amb les noves …
La utilització del procediment negociat sense publicitat per raons d'exclusivitat tècnica no és cap novetat. L’article 170.d del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de contractes del sector públic (TRLCSP), ja establia l’adjudicació …
L’experiència com a criteri d’adjudicació
Tant la doctrina dels òrgans consultius com les resolucions dels tribunals de contractes sempre havien establert una diferència clara entre les característiques del licitador, que són les que ens determinen l’aptitud per contractar i formen part de la solvència, i les característiques …
El requeriment en les contractacions públiques d'un cert arrelament territorial als possibles licitadors ha estat objecte de nombrosos pronunciaments per part dels tribunals i dels òrgans administratius de resolució de recursos especials en matèria de contractació pública. Respecte d’aquestes clàusules de territorialitat, la doctrina esmentada parteix dels principis …
El nou escenari jurídic que ha comportat l’entrada en vigor de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), fa que la incorporació de criteris ambientals i socials als contractes públics s’arribi a configurar com una obligació, tal com en disposa l …
En el darrer apunt vam comentar la Instrucció 1/2019, de 28 de febrer, sobre contractes menors, regulats per la Llei 9/2017, de 8 de novembre, aprovada per l’Oficina Independent de Supervisió i Regulació de la Contractació, i la polèmica que aquesta havia generat quant a la doctrina …
L’Oficina Independent de Supervisió i Regulació de la Contractació (OIRESCON) s’ha estrenat amb la Instrucció 1/2019, que ha provocat un gran enrenou, sobretot en els àmbits autonòmic i local, no tant pel contingut, que ha quedat en segon pla, sinó per quin serà l'àmbit d’aplicació …
En connexió amb l'objectiu d’estabilitat pressupostària, control de la despesa i utilització eficient dels fons públics en els procediments de contractació pública, l’article 1 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, obliga els òrgans de contractació a assegurar la selecció …
Una qüestió sovint discutida per la doctrina ha estat la relativa a la gratuïtat o al caràcter onerós dels actes i negocis jurídics, que és conseqüència de l’absència de regulació normativa explícita sobre què és el caràcter onerós del contracte en el dret positiu. En el dret públic, tradicionalment …
Any 2018
Introducció
La normativa de contractació pública exigeix per poder contractar amb els diferents poders adjudicadors el compliment previ dels requisits de capacitat i solvència, en les vessants econòmica, financera, tècnica i professional, amb l’objectiu de garantir la idoneïtat del licitador per executar la prestació demanada. Aquestes exigències de capacitat …
El poder de la compra pública per garantir els drets humans
Cada vegada més les administracions públiques busquen impulsar una contractació més responsable. El que anomenem compra pública socialment responsable o compra pública sostenible al·ludeix a la integració d’aspectes socials, ètics i ambientals en els processos i les …
I. Introducció
D’acord amb l’article 1.3 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), la contractació estratègica s'ha d’integrar necessàriament en tots els procediments de contractació d’una manera transversal, ja que la seva inclusió proporciona una millor …
La finalitat de l’existència de les prohibicions de contractar és garantir que el contractista sigui l’idoni per assumir l’execució del contracte amb èxit. Les prohibicions són mesures que restringeixen la possibilitat de participar en un procediment de licitació i aparten del procediment les persones físiques o jurídiques …
La celebració de contractes per part del sector públic requereix la tramitació prèvia de l'expedient corresponent. La regulació i el contingut d’aquest expedient són regulats en els articles 116 i següents de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), per la …
En la subcontractació recauen moltes de les novetats establertes per la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), amb l’objectiu tant de fomentar l’accés de la petita i mitjana empresa a la contractació pública com de donar més protecció al subcontractista i …
Introducció
Avui dia comprar ha deixat de ser una activitat neutra. Les campanyes contra les empreses que produeixen en països amb pèssimes condicions laborals dels treballadors, les botigues de kilòmetre zero, les polèmiques sobre els aliments transgènics o l’increment de l’ús de la bicicleta urbana, són exemples que …
Prèviament a licitar un contracte, l’òrgan de contractació efectua una consulta preliminar del mercat (CPM), que és una investigació del mercat que li servirà per preparar correctament aquesta licitació i, a la vegada, és útil per als operadors econòmics que hi participin, ja que obtindran informació referent als plans …
En el títol III del llibre primer de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, trobem la regulació de l’objecte, el pressupost base de licitació, el valor estimat del contracte (VEC), el preu del contracte i la seva revisió. El capítol I estableix …
El 25 de maig ha entrat en vigor el Reglament 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d’abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques en allò referent al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades (RGPD).
Aquesta …
1. Introducció
La consideració primera de la Directiva del Parlament Europeu i del Consell 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública, ressalta la necessitat de respectar els principis generals sobre adjudicació dels contractes públics reconeguts en el Tractat de funcionament de la Unió Europea i …
La Llei de contractes del sector públic (LCSP) té per objecte regular la contractació del sector públic a fi de garantir que tota la contractació que es porta a terme en aquest sector s’ajusti als principis de llibertat d’accés a les licitacions, publicitat i transparència dels procediments, no …
Contractes del sector públic
L’article 1 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP) concreta l’àmbit objectiu i els principis d’aplicació, i diu que la llei “té per objecte regular la contractació del sector públic, a fi de garantir que …
Tot i els desitjos d'una gran part de la doctrina que aquesta nova llei, per fi, unifiqués l’àmbit subjectiu d’aplicació fixant un únic concepte de poder adjudicador i deixant d’establir nivells diferents de subjecció a la llei i, d’aquesta manera, aconseguir facilitar i clarificar l …
El dret de la contractació pública ha adquirit els darrers anys una gran importància, com a conseqüència del pes que l'activitat de la contractació del sector públic té respecte del conjunt de l'economia dels estats. Aquesta circumstància, juntament amb la configuració de la contractació pública com una eina …
Amb l'aprovació de la Directiva 2014/24/UE, de 26 de febrer, sobre contractació pública, Europa ja va apostar per una visió estratègica de la contractació pública, allunyant-nos de la convicció que l'oferta més barata és sempre la millor oferta i apropant-nos a conceptes com l'oferta econòmicament …
Avui, 9 de març de 2018, entra en vigor la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de …